Sparker - Najszerszy samolot ultralekki!
Sparker to ultralekki samolot nowej generacji zaprojektowany z jednym celem: stworzyć najbardziej przestronną kabinę w całej klasie ultralight. To pierwszy UL, w którym pilot i pasażer naprawdę mogą usiąść swobodnie bez ograniczeń ruchu, bez rezygnacji z komfortu.
Przestrzeń, widoczność, ergonomia i jakość wykonania to cztery elementy, które w Sparkerze naprawdę robią różnicę w czasie lotu. Sparker oferuje to, czego do tej pory brakowało w ultralekkich: komfort lotu porównywalny z prywatnym samolotem wyższej klasy, przy zachowaniu ekonomii, prostoty i regulacjach przepisów samolotów ultralekkich.
Historia Sparkera
Po zwiększeniu limitu masy startowej ultralightów do 600 kg wielu producentów poszło najprostszą drogą powiększyło stare konstrukcje na papierze. Masa wzrosła, ale kabina i ergonomia niemal się nie zmieniły.
Sparker to zupełnie inna historia.
TL-Ultralight zaprojektował go od zera jako samolot klasy 600 kg. Bez „przeskalowanego DNA”, tylko nowa konstrukcja odpowiadająca na realne potrzeby współczesnego pilota prywatnego.
A te potrzeby są proste:
• więcej przestrzeni i komfortu,
• ergonomia na dalsze loty,
• nowoczesna awionika i bezpieczeństwo,
• wygląd, który robi wrażenie.
Dlatego Sparker oferuje największą kabinę wśród ultralekkich samolotów.
To nie przypadek, lecz efekt świadomego projektowania od pierwszego szkicu z myślą o przestrzeni, której brakowało w tej klasie.
Dopełnia to estetyka i jakość wykonania. Sparker ma zachwycać zarówno z zewnątrz, jak i po wejściu do środka bo emocje coraz częściej decydują o wyborze samolotu.
Największa kabina w klasie ultralight
Sparker oferuje najbardziej przestronną kabinę spośród wszystkich ultralekkich samolotów. Zapewnia swobodę, wygodę i ergonomię, której brakowało w tej klasie.
Komfort na długich trasach
Zaprojektowany z myślą o podróżach nie tylko o krótkich lotach lokalnych. Przestrzeń w kabinie, wygodne fotele i ergonomia sterowania pozwalają latać kilka godzin bez zmęczenia.
Nowoczesna technologia i osiągi
Nowa konstrukcja od podstaw pod MTOW 600 kg, kompozyty, intuicyjna awionika, wysoka prędkość przelotowa i duży zasięg sprawiają, że Sparker idealnie łączy komfort z możliwościami podróżnymi.
Widoczność i design, który robi wrażenie
Duża powierzchnia szyb zapewnia panoramiczną widoczność i poczucie przestrzeni. Wykończenie kabiny i linia kadłuba przyciągają uwagę. Sparker zachwyca jeszcze zanim wystartuje.
Sparker powstaje z myślą o maksymalnym komforcie i personalizacji:
kabina, ergonomia, awionika, wykończenie wnętrza, detale stylistyczne…
Każdy Sparker jest tworzony „na miarę” zgodnie z preferencjami przyszłego właściciela.
Sparker – wygląd zewnętrzny
Mówi się, że samolot lata tak dobrze, jak wygląda.
Sparker doskonale to potwierdza. Już na pierwszy rzut oka widać, że to nowoczesna konstrukcja zaprojektowana z myślą o aerodynamice, elegancji i funkcjonalności.
Smukła sylwetka, czyste linie kadłuba i dopracowane detale tworzą spójną, dynamiczną formę. Profil skrzydeł i kształt usterzenia nie są efektem stylistycznych eksperymentów to wynik precyzyjnej pracy aerodynamicznej, która pozwala osiągać wysokie prędkości, stabilność i efektywność lotu. Pomimo dbałości o „czystość” aerodynamiczną, Sparker zachował praktyczne rozwiązania, takie jak wygodne stopnie do wejścia na skrzydło.
Chowane podwozie, charakterystyczne światła LED w skrzydłach oraz proporcje kadłuba podkreślają nowoczesny charakter samolotu. Sparker prezentuje się lekko i sportowo, ale jednocześnie solidnie. To konstrukcja, która przyciąga wzrok jeszcze zanim uruchomisz silnik.
Kokpit i ergonomia
Przestrzeń zaprojektowana dla pilota
Kokpit Sparkera został zaprojektowany tak, aby zapewniać maksymalny komfort i intuicyjną obsługę podczas krótkich i długich lotów. To przestrzeń, w której pilot od pierwszej chwili czuje się „u siebie”.
Najbardziej imponującym elementem jest szeroka tablica przyrządów, mieszcząca nawet trzy 10-calowe ekrany. Tak duży panel pozwala na zastosowanie rozbudowanej awioniki, bez kompromisów i bez przeładowania przestrzeni. Wszystkie przełączniki i elementy sterowania są rozmieszczone logicznie, w zasięgu ręki pilota.
Wygodne, podgrzewane, skórzane fotele o ergonomicznym kształcie zapewniają wysoki komfort nawet podczas wielogodzinnych przelotów. Duża powierzchnia szyb daje poczucie przestrzeni i niezaburzoną widoczność. Docenisz to zarówno podczas startów i podejść, jak i w lotach turystycznych nad malowniczymi trasami.
Ergonomia i sterowanie
Sterowanie Sparkerem jest precyzyjne i naturalne. Sidestick zapewnia bezpośrednie, płynne reakcje na ruchy pilota, dając poczucie kontroli i lekkości prowadzenia. Już pierwszy lot pokazuje, że Sparker lata dokładnie tak, jak wyglądają jego linie nowocześnie i z klasą.
Najważniejsze rozwiązania w kokpicie:
• Podwójne sterowanie (dual control)
• Sidestick – nowoczesny system sterowania
• Elektryczna regulacja pedałów
• Elektryczne klapy i trymer
Pilot wybierający Sparkera oczekuje czegoś więcej niż tylko nowej maszyny oczekuje przyjemności z latania. Gdy już usiądziesz w kokpicie Sparkera, szybko złapiesz się na tym, że szukasz kolejnego pretekstu, aby wzbić się w powietrze.
Awionika – najwyższy standard GARMIN
GARMIN G3X Touch
W Sparkerze postawiono na to, co najlepsze – najnowocześniejszą awionikę GARMIN. Już po zajęciu miejsca w kabinie uwagę przyciąga szeroki panel przyrządów, zaprojektowany tak, aby wszystko było czytelne, intuicyjne i pod ręką pilota. Jego rozmiar pozwala na zabudowę aż trzech 10-calowych ekranów G3X Touch, bez utraty ergonomii.
Taki układ sprawia, że każdy lot staje się bardziej komfortowy, bezpieczny i przemyślany pod kątem pilotowania. Obsługa jest intuicyjna – wystarczy kilka dotknięć, by ustawić wszystko, czego potrzebujesz.
System G3X Touch, dobrze znany pilotom większych statków powietrznych, został opracowany przez GARMIN specjalnie dla samolotów kategorii LSA i Experimental. Dzięki temu Sparker oferuje pełnoprawny „glass cockpit” klasy premium – w ultralekkim samolocie.
Ekrany są dotykowe, wyjątkowo jasne, o wysokiej rozdzielczości i czytelne nawet w pełnym słońcu. Z ich poziomu możesz szybko wyświetlić lub zmienić wszystkie kluczowe parametry lotu.
Na pokładzie masz dostęp m.in. do:
• widoku 3D terenu,
• informacji o ruchu lotniczym w okolicy,
• różnorodnych map i danych nawigacyjnych.
To zestaw, który znacząco zwiększa świadomość sytuacyjną pilota i daje poczucie kontroli na każdym etapie lotu.
Design i konstrukcja
piękno, które wynika z inżynierii
Sparker został zaprojektowany tak, aby łączyć estetykę z bezpieczeństwem i nowoczesną technologią wykonania. Kadłub powstał przy użyciu zaawansowanych systemów CAD/CAM, które gwarantują precyzję, powtarzalność i najwyższą jakość produkcji.
Do budowy płatowca zastosowano włókno węglowe oraz Kevlar. To połączenie materiałów zapewnia znakomitą wytrzymałość strukturalną przy bardzo niskiej masie. Wnętrze kadłuba tworzy kevlarowa „kapsuła bezpieczeństwa”, która chroni załogę i zwiększa odporność konstrukcji w rejonie kabiny.
Dzięki nowoczesnym procesom produkcyjnym Sparker powstaje w sposób szybki, dokładny i wolny od błędów. Efekt? Samolot, który wygląda nowocześnie, jest lekki, a przy tym wyjątkowo solidny i bezpieczny.
Zespół Napędowy
Silnik - serce sparkera
Silnik jest sercem każdego samolotu, dlatego Sparker wyposażany jest w sprawdzone jednostki ROTAX. To najpopularniejsze i najbardziej zaufane silniki w lotnictwie lekkim, z udokumentowanymi setkami tysięcy godzin w powietrzu na całym świecie.
Do Sparkera dostępne są różne konfiguracje śmigieł – stałych lub o zmiennym skoku. Najlepszym wyborem pod względem osiągów i efektywności są trzyłopatowe PowerMax lub czterołopatowe TL Predator.
ROTAX 912 ULS – 100 KM
Czterocylindrowy, czterosuwowy silnik z chłodzonymi cieczą głowicami i chłodzonymi powietrzem cylindrami.
• smarowanie w układzie sucha miska olejowa z osobnym zbiornikiem 3 l
• hydrauliczna kompensacja luzów zaworowych
• dwa gaźniki membranowe typu constant pressure
• mechaniczna pompa paliwa
• podwójny, bezstykowy układ zapłonowy (dual ignition)
• elektryczny rozrusznik
• przekładnia redukcyjna i=2,43
To sprawdzona i ekonomiczna jednostka, idealna dla pilotów ceniących prostotę, niskie koszty eksploatacji i łatwy serwis.
ROTAX 912 iS – 100 KM
Zbudowany na bazie 912 ULS, ale z nowoczesnym wtryskiem paliwa.
Główna różnica: zamiast gaźników, elektronicznie sterowany wtrysk paliwa EFI.
Dodatkowe ulepszenia obejmują m.in.:
• wzmocnioną pompę oleju
• zwiększoną wydajność generatora
Silnik oferuje niższe zużycie paliwa, lepszą kulturę pracy i pełną kontrolę parametrów silnika dzięki elektronicznemu systemowi zarządzania (EMS).
ROTAX 916 iS – 160 KM
Dla pilotów oczekujących najwyższej dynamiki, rezerwy mocy i zapasu na krótkie pasy, wysokie temperatury czy loty w górach — Sparker może zostać wyposażony w nowy Rotax 916 iS.
• 4-cylindrowy, 4-suwowy silnik z podwójnym wtryskiem paliwa
• 160 KM mocy maksymalnej
• zaawansowany system elektronicznego zarządzania silnikiem
• idealny dla pilotów pragnących uzyskać najlepsze osiągi, krótszy start i większą prędkość wznoszenia
Silnik 916 iS wynosi Sparkera na poziom osiągów porównywalnych z wyższą klasą samolotów — przy zachowaniu ekonomii i niezawodności rodziny Rotax.
Śmigła PowerMax
Do Sparkera oferowane są śmigła zaprojektowane i produkowane przez TL-Ultralight, co zapewnia idealne dopasowanie do charakterystyki samolotu. Ten sam producent samolotu i śmigła oznacza spójną aerodynamikę, optymalne osiągi i brak kompromisów w integracji systemów.
Śmigła dostępne są w dwóch systemach regulacji skoku:
• elektryczne – proste w obsłudze, szybkie i wygodne dla pilota,
• hydrauliczne – dla najbardziej wymagających, oferujące najwyższą precyzję i płynność pracy.
Warianty łopat dostosowane są do stylu latania i oczekiwanych osiągów:
• 3-łopatowe – idealne połączenie osiągów, hałasu i ekonomii,
• 4-łopatowe – dla pilotów oczekujących jeszcze lepszego przyspieszenia, kultury pracy i dynamiki.
Każde śmigło powstaje z kompozytu i jest projektowane tak, aby maksymalnie wykorzystać możliwości jednostki napędowej, zarówno w konfiguracji z Rotaxem 912/912iS, jak i z mocniejszym 916 iS.
DANE TECHNICZNE
Długość | 6,63 m |
Wysokość | 2,58 m |
Rozpiętość skrzydeł | 9,00 m |
Powierzchnia skrzydeł | 9,96 m² |
Rozpiętość usterzenia poziomego | 2,96 m |
Powierzchnia usterzenia poziomego | 1,78 m² |
Powierzchnia usterzenia pionowego | 0,99 m² |
Szerokość kabiny | 1 250 mm |
Prędkość maks. VNE (Rotax 916 iS) | 335 km/h |
Prędkość przeciągnięcia | 83 km/h |
Prędkość wznoszenia | 6 m/s |
Zasięg | 1 600 km |
Zużycie paliwa (75% mocy) | 16,2 l/h |
Masa własna | 350 kg |
Maksymalna masa startowa (MTOW) | 600 kg |
Minimalna masa załogi | 60 kg |
Maksymalna masa załogi | 200 kg |
Maksymalna masa bagażu | 25 kg |
Pojemność bagażowa (łącznie) | 672 l |
Przedni schowek bagażowy | 12 l |
Tylny schowek bagażowy | 660 l |
Pojemność zbiorników | 90 l / 130 l |














