Sparker - Najszerszy samolot ultralekki!

Sparker to ultralekki samolot nowej generacji zaprojektowany z jednym celem: stworzyć najbardziej przestronną kabinę w całej klasie ultralight. To pierwszy UL, w którym pilot i pasażer naprawdę mogą usiąść swobodnie bez ograniczeń ruchu, bez rezygnacji z komfortu.

Przestrzeń, widoczność, ergonomia i jakość wykonania to cztery elementy, które w Sparkerze naprawdę robią różnicę w czasie lotu. Sparker oferuje to, czego do tej pory brakowało w ultralekkich: komfort lotu porównywalny z prywatnym samolotem wyższej klasy, przy zachowaniu ekonomii, prostoty i regulacjach przepisów samolotów ultralekkich.

Historia Sparkera

Po zwiększeniu limitu masy startowej ultralightów do 600 kg wielu producentów poszło najprostszą drogą powiększyło stare konstrukcje na papierze. Masa wzrosła, ale kabina i ergonomia niemal się nie zmieniły.

Sparker to zupełnie inna historia.
TL-Ultralight zaprojektował go od zera jako samolot klasy 600 kg. Bez „przeskalowanego DNA”, tylko nowa konstrukcja odpowiadająca na realne potrzeby współczesnego pilota prywatnego.

A te potrzeby są proste:
więcej przestrzeni i komfortu,
ergonomia na dalsze loty,
nowoczesna awionika i bezpieczeństwo,
wygląd, który robi wrażenie.

Dlatego Sparker oferuje największą kabinę wśród ultralekkich samolotów.
To nie przypadek, lecz efekt świadomego projektowania od pierwszego szkicu z myślą o przestrzeni, której brakowało w tej klasie.

Dopełnia to estetyka i jakość wykonania. Sparker ma zachwycać zarówno z zewnątrz, jak i po wejściu do środka bo emocje coraz częściej decydują o wyborze samolotu.

Największa kabina w klasie ultralight

Sparker oferuje najbardziej przestronną kabinę spośród wszystkich ultralekkich samolotów. Zapewnia swobodę, wygodę i ergonomię, której brakowało w tej klasie.

Komfort na długich trasach

Zaprojektowany z myślą o podróżach nie tylko o krótkich lotach lokalnych. Przestrzeń w kabinie, wygodne fotele i ergonomia sterowania pozwalają latać kilka godzin bez zmęczenia.

Nowoczesna technologia i osiągi

Nowa konstrukcja od podstaw pod MTOW 600 kg, kompozyty, intuicyjna awionika, wysoka prędkość przelotowa i duży zasięg sprawiają, że Sparker idealnie łączy komfort z możliwościami podróżnymi.

Widoczność i design, który robi wrażenie

Duża powierzchnia szyb zapewnia panoramiczną widoczność i poczucie przestrzeni. Wykończenie kabiny i linia kadłuba przyciągają uwagę. Sparker zachwyca jeszcze zanim wystartuje.

POPROŚ O PRZYGOTOWANIE OFERTY

CENNIK

UMÓW SIĘ NA LOT

Sparker powstaje z myślą o maksymalnym komforcie i personalizacji:
kabina, ergonomia, awionika, wykończenie wnętrza, detale stylistyczne…
Każdy Sparker jest tworzony „na miarę” zgodnie z preferencjami przyszłego właściciela.

Sparker – wygląd zewnętrzny

Mówi się, że samolot lata tak dobrze, jak wygląda.

Sparker doskonale to potwierdza. Już na pierwszy rzut oka widać, że to nowoczesna konstrukcja zaprojektowana z myślą o aerodynamice, elegancji i funkcjonalności.

Smukła sylwetka, czyste linie kadłuba i dopracowane detale tworzą spójną, dynamiczną formę. Profil skrzydeł i kształt usterzenia nie są efektem stylistycznych eksperymentów to wynik precyzyjnej pracy aerodynamicznej, która pozwala osiągać wysokie prędkości, stabilność i efektywność lotu. Pomimo dbałości o „czystość” aerodynamiczną, Sparker zachował praktyczne rozwiązania, takie jak wygodne stopnie do wejścia na skrzydło.

Chowane podwozie, charakterystyczne światła LED w skrzydłach oraz proporcje kadłuba podkreślają nowoczesny charakter samolotu. Sparker prezentuje się lekko i sportowo, ale jednocześnie solidnie. To konstrukcja, która przyciąga wzrok jeszcze zanim uruchomisz silnik.

Kokpit i ergonomia

Przestrzeń zaprojektowana dla pilota

Kokpit Sparkera został zaprojektowany tak, aby zapewniać maksymalny komfort i intuicyjną obsługę podczas krótkich i długich lotów. To przestrzeń, w której pilot od pierwszej chwili czuje się „u siebie”.

Najbardziej imponującym elementem jest szeroka tablica przyrządów, mieszcząca nawet trzy 10-calowe ekrany. Tak duży panel pozwala na zastosowanie rozbudowanej awioniki, bez kompromisów i bez przeładowania przestrzeni. Wszystkie przełączniki i elementy sterowania są rozmieszczone logicznie, w zasięgu ręki pilota.

Wygodne, podgrzewane, skórzane fotele o ergonomicznym kształcie zapewniają wysoki komfort nawet podczas wielogodzinnych przelotów. Duża powierzchnia szyb daje poczucie przestrzeni i niezaburzoną widoczność. Docenisz to zarówno podczas startów i podejść, jak i w lotach turystycznych nad malowniczymi trasami.

Ergonomia i sterowanie

Sterowanie Sparkerem jest precyzyjne i naturalne. Sidestick zapewnia bezpośrednie, płynne reakcje na ruchy pilota, dając poczucie kontroli i lekkości prowadzenia. Już pierwszy lot pokazuje, że Sparker lata dokładnie tak, jak wyglądają jego linie nowocześnie i z klasą.

Najważniejsze rozwiązania w kokpicie:

• Podwójne sterowanie (dual control)
• Sidestick – nowoczesny system sterowania
• Elektryczna regulacja pedałów
• Elektryczne klapy i trymer

Pilot wybierający Sparkera oczekuje czegoś więcej niż tylko nowej maszyny oczekuje przyjemności z latania. Gdy już usiądziesz w kokpicie Sparkera, szybko złapiesz się na tym, że szukasz kolejnego pretekstu, aby wzbić się w powietrze.

Awionika – najwyższy standard GARMIN

GARMIN G3X Touch

W Sparkerze postawiono na to, co najlepsze – najnowocześniejszą awionikę GARMIN. Już po zajęciu miejsca w kabinie uwagę przyciąga szeroki panel przyrządów, zaprojektowany tak, aby wszystko było czytelne, intuicyjne i pod ręką pilota. Jego rozmiar pozwala na zabudowę aż trzech 10-calowych ekranów G3X Touch, bez utraty ergonomii.

Taki układ sprawia, że każdy lot staje się bardziej komfortowy, bezpieczny i przemyślany pod kątem pilotowania. Obsługa jest intuicyjna – wystarczy kilka dotknięć, by ustawić wszystko, czego potrzebujesz.

System G3X Touch, dobrze znany pilotom większych statków powietrznych, został opracowany przez GARMIN specjalnie dla samolotów kategorii LSA i Experimental. Dzięki temu Sparker oferuje pełnoprawny „glass cockpit” klasy premium – w ultralekkim samolocie.

Ekrany są dotykowe, wyjątkowo jasne, o wysokiej rozdzielczości i czytelne nawet w pełnym słońcu. Z ich poziomu możesz szybko wyświetlić lub zmienić wszystkie kluczowe parametry lotu.

Na pokładzie masz dostęp m.in. do:
• widoku 3D terenu,
• informacji o ruchu lotniczym w okolicy,
• różnorodnych map i danych nawigacyjnych.

To zestaw, który znacząco zwiększa świadomość sytuacyjną pilota i daje poczucie kontroli na każdym etapie lotu.

Design i konstrukcja

piękno, które wynika z inżynierii

Sparker został zaprojektowany tak, aby łączyć estetykę z bezpieczeństwem i nowoczesną technologią wykonania. Kadłub powstał przy użyciu zaawansowanych systemów CAD/CAM, które gwarantują precyzję, powtarzalność i najwyższą jakość produkcji.

Do budowy płatowca zastosowano włókno węglowe oraz Kevlar. To połączenie materiałów zapewnia znakomitą wytrzymałość strukturalną przy bardzo niskiej masie. Wnętrze kadłuba tworzy kevlarowa „kapsuła bezpieczeństwa”, która chroni załogę i zwiększa odporność konstrukcji w rejonie kabiny.

Dzięki nowoczesnym procesom produkcyjnym Sparker powstaje w sposób szybki, dokładny i wolny od błędów. Efekt? Samolot, który wygląda nowocześnie, jest lekki, a przy tym wyjątkowo solidny i bezpieczny.

Zespół Napędowy

Silnik - serce sparkera

Silnik jest sercem każdego samolotu, dlatego Sparker wyposażany jest w sprawdzone jednostki ROTAX. To najpopularniejsze i najbardziej zaufane silniki w lotnictwie lekkim, z udokumentowanymi setkami tysięcy godzin w powietrzu na całym świecie.

Do Sparkera dostępne są różne konfiguracje śmigieł – stałych lub o zmiennym skoku. Najlepszym wyborem pod względem osiągów i efektywności są trzyłopatowe PowerMax lub czterołopatowe TL Predator.

ROTAX 912 ULS – 100 KM

Czterocylindrowy, czterosuwowy silnik z chłodzonymi cieczą głowicami i chłodzonymi powietrzem cylindrami.
• smarowanie w układzie sucha miska olejowa z osobnym zbiornikiem 3 l
• hydrauliczna kompensacja luzów zaworowych
• dwa gaźniki membranowe typu constant pressure
• mechaniczna pompa paliwa
• podwójny, bezstykowy układ zapłonowy (dual ignition)
• elektryczny rozrusznik
• przekładnia redukcyjna i=2,43

To sprawdzona i ekonomiczna jednostka, idealna dla pilotów ceniących prostotę, niskie koszty eksploatacji i łatwy serwis.

ROTAX 912 iS – 100 KM

Zbudowany na bazie 912 ULS, ale z nowoczesnym wtryskiem paliwa.
Główna różnica: zamiast gaźników, elektronicznie sterowany wtrysk paliwa EFI.

Dodatkowe ulepszenia obejmują m.in.:
• wzmocnioną pompę oleju
• zwiększoną wydajność generatora

Silnik oferuje niższe zużycie paliwa, lepszą kulturę pracy i pełną kontrolę parametrów silnika dzięki elektronicznemu systemowi zarządzania (EMS).

ROTAX 916 iS – 160 KM

Dla pilotów oczekujących najwyższej dynamiki, rezerwy mocy i zapasu na krótkie pasy, wysokie temperatury czy loty w górach — Sparker może zostać wyposażony w nowy Rotax 916 iS.

• 4-cylindrowy, 4-suwowy silnik z podwójnym wtryskiem paliwa
• 160 KM mocy maksymalnej
• zaawansowany system elektronicznego zarządzania silnikiem
• idealny dla pilotów pragnących uzyskać najlepsze osiągi, krótszy start i większą prędkość wznoszenia

Silnik 916 iS wynosi Sparkera na poziom osiągów porównywalnych z wyższą klasą samolotów — przy zachowaniu ekonomii i niezawodności rodziny Rotax.

Śmigła PowerMax

Do Sparkera oferowane są śmigła zaprojektowane i produkowane przez TL-Ultralight, co zapewnia idealne dopasowanie do charakterystyki samolotu. Ten sam producent samolotu i śmigła oznacza spójną aerodynamikę, optymalne osiągi i brak kompromisów w integracji systemów.

Śmigła dostępne są w dwóch systemach regulacji skoku:
elektryczne – proste w obsłudze, szybkie i wygodne dla pilota,
hydrauliczne – dla najbardziej wymagających, oferujące najwyższą precyzję i płynność pracy.

Warianty łopat dostosowane są do stylu latania i oczekiwanych osiągów:
3-łopatowe – idealne połączenie osiągów, hałasu i ekonomii,
4-łopatowe – dla pilotów oczekujących jeszcze lepszego przyspieszenia, kultury pracy i dynamiki.

Każde śmigło powstaje z kompozytu i jest projektowane tak, aby maksymalnie wykorzystać możliwości jednostki napędowej, zarówno w konfiguracji z Rotaxem 912/912iS, jak i z mocniejszym 916 iS.

GALERIA

DANE TECHNICZNE

Długość

6,63 m

Wysokość

2,58 m

Rozpiętość skrzydeł

9,00 m

Powierzchnia skrzydeł

9,96 m²

Rozpiętość usterzenia poziomego

2,96 m

Powierzchnia usterzenia poziomego

1,78 m²

Powierzchnia usterzenia pionowego

0,99 m²

Szerokość kabiny

1 250 mm

Prędkość maks. VNE (Rotax 916 iS)

335 km/h

Prędkość przeciągnięcia

83 km/h

Prędkość wznoszenia

6 m/s

Zasięg

1 600 km

Zużycie paliwa (75% mocy)

16,2 l/h

Masa własna

350 kg

Maksymalna masa startowa (MTOW)

600 kg

Minimalna masa załogi

60 kg

Maksymalna masa załogi

200 kg

Maksymalna masa bagażu

25 kg

Pojemność bagażowa (łącznie)

672 l

Przedni schowek bagażowy

12 l

Tylny schowek bagażowy

660 l

Pojemność zbiorników

90 l / 130 l

Zobacz również

250 km/h

4

1800 km

Szybki, przestronny i stworzony do podróży. Łączy wydajność z komfortem czterech miejsc, zapewniając pewność i swobodę na długich dystansach.

200 km/h

2

1000 km

Ekonomiczny, prosty w pilotażu i niezawodny. Idealny jako pierwszy samolot i świetny partner do szkolenia oraz rekreacyjnego latania.
UŻYWANY - DOSTĘPNY OD RĘKI

200 km/h

2

1000 km

Nalot: 150h, Rok produkcji: 2023, Awionika Dynon w tym autopilot. Pierwszy właściciel

250 km/h

2

1800 km

Najwyższej klasy samolot ultralekki. Nowoczesny, szybki, wygodny i uniwersalny, a także najbezpieczniejszy w swojej kategorii.

370 km/h

2

1800 km

Najszybszy samolot ultralekki NA ŚWIECIE! Lataj 370 km/h na trasach 1800 km. Idealny samolot na długie trasy i do holowania
UŻYWANY - DOSTĘPNY OD RĘKI

250 km/h

2

1850 km

Nalot: 180h, Rok produkcji: 2021, Awionika 2x Kanardia w tym autopilot, ELT. Drugi właściciel

350 km/h

2

1850 km

Ultralekki, dynamiczny i inspirowany legendarnym Spitfire’em. Zachwyca wyglądem, precyzją pilotażu i sportowym charakterem, dając niezapomniane wrażenia w locie.

250 km/h

2

1600 km

Najszersza kabina w swojej klasie, sportowe osiągi i luksus wykończenia. Sparker łączy prędkość z komfortem, dając poczucie przestrzeni, kontroli i nowoczesnej elegancji w każdym locie.

220 km/h

2

1400 km

Górnopąłt o wyjątkowym charakterze, oferujący komfort i świetną widoczność. Stabilny, przewidywalny i dopracowany na długie godziny w powietrzu.
UŻYWANY - DOSTĘPNY OD RĘKI

250 km/h

2

1000 km

Nalot: 300h, Rok produkcji: 2021, Awionika 3x Garmin G3X w tym autopilot. SAMOLOT PODEMONSTRACYJNY!