Ellipse Spirit - Samolot ultralekki
W pierwszych latach dwudziestego wieku młoda Czechosłowacja rozwijała swój przemysł, zdając sobie sprawę, że to, co morze oferuje wielkim mocarstwom, powietrze może dostarczyć małemu krajowi bez dostępu do wybrzeża. W rezultacie powstały projekty samolotów, silników i studia projektowe, tworząc silną tradycję czechosłowackiego lotnictwa. To środowisko ukształtowało wielu wybitnych pilotów, którzy później broniąc tych wartości, wstąpili do RAF w czasie II wojny światowej. Nasza elipsa ma swoje korzenie właśnie tutaj – wyrosła z tradycji precyzji i odwagi w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań, z silnych koncepcji projektowych oraz odwagi w przeprowadzaniu badań.
Ultralekki Spitfire - Ellipse Spirit
Burzliwa historia XX wieku odnajduje swoje odzwierciedlenie w Ellipse Spirit. Kultowe kształty Spitfire’a harmonijnie współgrają z nowoczesnymi materiałami i wyszukaną aerodynamiką samolotu, które dzięki współczesnej technologii przeniosły się z teoretycznych stron podręczników do ultralekkiego samolotu. Tysiące godzin trudu, badań, eksperymentów i odwagi opłaciły się – nasz ellipse teraz śmiga pięknie, szybko, bezpiecznie i komfortowo w tym oceanie powietrza.
Aerodynamika inspirowana samolotem z czasów II wojny światowej oraz nowoczesna technologia produkcyjna pozwoliły na stworzenie samolotu o wyjątkowym kształcie, zdolnego osiągać prędkość 350 km/h TAS i pokonywać trasy o zasięgu 1850 km przy maksymalnej masie wynoszącej 600 kg.
Fascynujący wygląd to przede wszystkim unikalny płatowiec
Dzięki zastosowaniu wyjątkowych kształtów, Ellipse wyróżnia się na tle innych samolotów. Eliptyczny obrys skrzydeł jest najmniej spotykanym w samolotach ultralekkich.
Produkowany z najnowszych materiałów
Ellipse Spirit to samolot z włókna węglowego. Jednak w górnej warstwie samolotu znajdują się włókna szklane, które wykorzystujemy, aby wszelkie drobne zadrapania można było łatwo zeszlifować i naprawić bez ingerencji w nośny węgiel. Pracujemy z włóknami węglowymi i aramidowymi w kokpicie, aby kokpit był odporny na wstrząsy w razie wypadku bez wyszczerbionych i połamanych kawałków węgla.
Wnętrze bez kompromisów
Szczegóły mają znaczenie. Dlatego ellipse posiada wygodne wnętrze z wysokimi rozkładanymi fotelami. W naszych samolotach istnieje możliwość wyboru wysokości kabiny już podczas konfiguracji, co pozwala dostosować przestrzeń dla pilotów, którzy potrzebują dodatkowych centymetrów nad głową w porównaniu do innych samolotów.
Bardzo obszerna kabina
Na co komu samolot, jeśli nie ma wspaniałego widoku we wszystkich kierunkach? Wszystko to w przestronnej, przewiewnej kabinie zaprojektowanej z myślą o długich podróżach. Dokładnie takie cechy ma kabina w Ellipse Spirit. Kabina jest jedną z najszerszych w swojej klasie i sięga ponad bagażnik. Eliminuje to niedogodności związane z ładowaniem bagażu do dużego przedziału bagażowego samolotu.
Ellipse w Detalach
Silnik
Wszystkie samoloty Ellipse Spirit są wyposażone w silniki ROTAX, które wyróżniają się niezawodnością, wydajnością i niskimi kosztami eksploatacji. ROTAX jest największym producentem silników lotniczych na świecie. Kompaktowa i lekka konstrukcja silników lotniczych ROTAX, sprawdzona przez wiele lat i zatwierdzona przez setki zadowolonych lotników, została opracowana przez pilotów dla pilotów i do montażu w wielu typach samolotów. Celem jest zmaksymalizowanie doświadczenia i zminimalizowanie wagi i kłopotów związanych z obsługą silnika. Doświadczone zespoły inżynierów, szeroki zakres obiektów badawczo-rozwojowych i gęsta sieć serwisowa na całym świecie zapewniają, że ROTAX jest właściwą marką silników dla ultralekkich samolotów ellipse. Dla Twojego Ellipse zastosujemy silnik: 915 iS, 912 iS lub 912 ULS.
Aktualnie trwają przygotowania do produkcji Ellipse Spirit wraz z silnikiem ROTAX 916 iS (Stan na: Styczeń 2024)
Podwozie
Wiemy, że z Ellipse Spirit będziesz zwiedzać nieznane lotniska w różnych miejscach, a nawierzchnia na odwiedzanych lotniskach nie zawsze jest idealna. Dlatego zaprojektowaliśmy solidne, chowane podwozie, które obraca się i chowa w kadłubie wokół jednej osi. Podwozie ultralekkiego samolotu jest zasilane elektrycznie, a jego wysuwanie lub chowanie nie zależy od pracy silnika. Oczywiście podwozie można łatwo i skutecznie schować za pomocą panelu sterowania w kokpicie. Chowane podwozie jest amortyzowane i jest bardzo wygodne w swojej kategorii.
Śmigło
Śmigło jest jednym z najważniejszych komponentów pod względem bezpieczeństwa i rzeczywistych wrażeń z lotu. Dla samolotu ellipse wybraliśmy dwa śmigła, które mogą spełnić wysokie wymagania dotyczące wydajności i hałasu. Pierwszym dostawcą jest renomowana firma MT-Propeller, która produkuje śmigła od ponad 40 lat i jest liderem w swojej dziedzinie. Aby zapewnić najwyższe osiągi i optymalne prędkości lotu, instalujemy dwułopatowe śmigło MTV-33-1-A/175-200 z regulowaną stałą prędkością lotu, które spełni wszystkie marzenia o lataniu, spełniając jednocześnie wszystkie normy hałasu. Drugim przedstawicielem jest francuska firma E-PROPS, która produkuje najlżejsze śmigła węglowe na świecie. Śmigła te działają na zasadzie aeroelastyczności (zmienny kąt natarcia w zależności od warunków lotu). Te trójłopatowe śmigła o średnicy 170 cm są ciche i oferują wyjątkową wydajność, którą docenią aerokluby lub początkujący piloci.
Wnętrzne
Każdy samolot ellipse jest wyposażony w najwyższej klasy awionikę wybraną przez pilota. Instalujemy preferowaną przez nas awionikę słoweńskiej firmy Kanardia, która wyróżnia się funkcjonalnością, designem i przyjazną ceną. Oferujemy również awionikę amerykańskiego producenta Garmin, znanego głównie pilotom dużych samolotów, ewentualnie również Dynon.
To, jaką technologię wybierzesz dla swojego samolotu, zależy od Ciebie
Produkujemy samoloty ellipse w konfiguracji ze szklanym kokpitem ze zintegrowanym wyświetlaczem wartości silnika (EMS), wartości lotu i nawigacji. Awionika obejmuje również autopilota, którego łączymy z oprogramowaniem nawigacyjnym, aby zwiększyć bezpieczeństwo i komfort podczas długich podróży.
Jeśli nie jesteś fanem szklanych kokpitów, wyposażymy Twój samolot ellipse w nowoczesne rozwiązania oparte na połączeniu wskaźników analogowych i elektrycznych. Nawet w takiej konfiguracji samolot pozostaje wygodny i bezpieczny.
Zadaszenie kabiny jest wyposażone w bardzo skuteczny filtr UV, a w standardzie dostarczamy również boczne szyby z mikrowentylacją. Dźwignia przepustnicy i główne elementy sterujące są łatwo dostępne na panelu centralnym.
GALERIA
Samoloty
Wybierz swój samolot
ALTO NG
Całkowicie metalowy samolot z silnikiem ROTAX 912 o mocy 100 KM jest bardzo łatwy w pilotażu. Idealnie nadaje się do szkolenia dzięki wyjątkowej odporności na błędy pilota, rzadkim i niedrogim przeglądom, oraz szerokiemu zakresowi prędkości. Alto NG to rozwinięcie poprzedniego modelu Alto 912, z zwiększoną maksymalną masą startową podniesioną do 600 kg.
WT9 Dynamic
Skonstruowany przez polskiego inżyniera Tadeusza Walę i produkowany przez firmę Aerospool, jest jednym z najbardziej popularnych samolotów w swojej klasie. Piloci cenią go ze względu na wygodę, niezawodność oraz uniwersalność. Dynamic jest również dostępny w wersji certyfikowanej, gdzie idealnie sprawdzi się w certyfikowanych szkołach lotniczych lub aeroklubach.
WT9 Dynamic GTi - Rotax 915/916
Całkowicie nowy kadłub, tylne usterzenie oraz nowy silnik o mocy 140 KM (od 2024 160 KM) sprawiły, że Dynamic stał się jednym z najszybszych samolotów ultralekkich na świecie, osiągając prędkość nawet 370 km/h TAS na trasach o długości 1800 km. Dodatkowo jest to najszybszy samolot ultralekki do holowania szybowców.
Dynamic OK Edition
Samolot, który wyznacza nowe standardy komfortu, technologii i osiągów. Nowoczesna awionika zaprojektowana wyłącznie pod ten samolot automatycznie przypomina o serwisach, a automatyczny regulator śmigła zapewnia większą przyjemność z latania bez konieczności martwienia się o parametry silnika i śmigła. Dynamic OK osiąga prędkość 250 km/h, zużywając jedynie 15 l/h benzyny 95.
WT10 Advantic
Najnowszy i ostatni projekt Tadeusza Wali pozwolił na stworzenie samolotu, który osiąga prędkość przelotową 250 km/h IAS na trasach długości 1900 km oraz pomieści 4 osoby, przy niskim zużyciu paliwa wynoszącym 20l/h. Advantic jest większym i młodszym bratem samolotu WT9 Dynamic.
Ellipse Spirit
Aerodynamika wzorowana na samolocie z czasów II wojny światowej oraz nowoczesna technologia produkcyjna pozwoliły na stworzenie samolotu o wyjątkowym kształcie, zdolnego osiągać prędkość 350 km/h TAS i pokonywać trasy o zasięgu 1850 km przy maksymalnej masie wynoszącej 600 kg.